USB 3.0 چقدر سریعتر از USB 2.0 است؟

ساخت وبلاگ

USB 3.0 چقدر سریعتر از USB 2.0 است؟

 

جدیدترین نسل از پورت‌های USB همان USB 3 است و به همین عنوان هم نامیده می‌شود. این فناوری به طور گسترده‌ای از اوایل سال 2010 به خدمت گرفته شد و صنعت رایانه را تحت تاثیر قرار داد اما USB 3 چه تفاوتی با USB 2 دارد؟

بارزترین تفاوتی که یک کاربر معمولی رایانه می‌تواند بین دو پورت USB 3 و USB 2 قائل شود، تفاوت پهنای باند این دو نوع پورت است. یک پورت USB 2 می‌تواند اطلاعات را با سرعت حداکثر 480 مگابیت بر ثانیه منتقل کند، در حالی که این پهنای باند در USB 3 تا 10 برابر افزایش یافته است. سرعت انتقال اطلاعات از طریق پورت‌های USB 3 حداکثر 5 گیگابیت بر ثانیه است و این موضوع، اصلی‌ترین دلیلی است که یک کاربر معمولی رایانه را که با موضوعات تخصصی سخت‌افزار کم‌تر در ارتباط است، به استفاده از این فناوری متمایل ‌می‌کند.

 

بالاتر بودن سرعت انتقال داده در این پورت‌ها یک ویژگی مثبت است اما لزوما به کار همه کاربران USB نمی‌آید. در این مورد باید به کلمه حداکثر که قبل از میزان سرعت این پورت‌ها عنوان شده است، توجه کرد. این پورت‌ها می‌توانند اطلاعات را با این چنین سرعتی رد و بدل کنند اما به شرطی که ملزومات این چنین سرعتی نیز فراهم شده باشد.

انتقال Data مفهومی دو طرفه است و در واقع به همین دلیل، پورت‌های USB نوعی واسط هستند که میان دو Media ارتباط برقـرار می‌کننـد. Media عنصری سخت‌افزاری مانند هارددیسک و یا حافظه فلش است که حاوی اطلاعات است. در انتقال اطلاعات، سرعت انتقال به توانایی سه عنصر گیرنده، فرستنده و واسط وابسته است. اگر سرعت هر یک از این سه عامل، کم‌تر از سرعت دیگر اعضای زنجیره انتقال اطلاعات باشد، کمینه سرعت به عنوان حداکثر سرعت انتقال اطلاعات این زنجیره تعیین می‌شود.
 
 با این رویکرد، مشتریان USB 3 دو نوع از محصولات را پیش‌رو خواهند داشت. دسته اول، هارددیسک‌های اکسترنال و یا حافظه‌های فلشی که از USB 3 پشتیبانی می‌کنند و مادربوردها و یا لپ‌تاپ‌هایی که به این نوع پورت‌ها مجهزند. یعنی اگر یک هارددیسک اکسترنال USB 3 را به رایانه‌ای مجهز به پورت USB 3 وصل نکرده باشید، حداکثر سرعت انتقال اطلاعات، برابر سرعت پورت رایانه است. خوب است بدانید که می‌توان هارددیسک‌های اکسترنال USB 2.0 را به یک هارددیسک USB 3.0 تبدیل کرد. هارددیسک‌های اکسترنال جیبی یا پاسپورتی، هارددیسک‌های معمول لپ‌تاپی هستند که از طریق یک مبدل، به ورودی و خروجی USB مجهز شده‌اند. مهم‌ترین تفاوت میان هارددیسک‌های اکسترنال USB 2.0 و USB 3.0 نوع مبدل آن‌هاست. به مجموعه قاب و مبدل SATA به USB در صنعت رایانه Enclosure گفته می‌شود. با توجه به این که بسیاری از مشتریان هارددیسک‌های اکسترنال، محصولات خود را در طی چند سال گذشته خریداری کرده‌اند، خیلی از آن‌ها اقدام به خرید هارددیسک‌های جدید USB 3.0 نمی‌کنند. به همین دلیل برخی از شرکت‌ها به طور جداگانه اقدام به فروش Enclosureهای USB 3.0 کرده‌اند. قیمت میانگین این محصولات 15 دلار است.
 

دقت داشته باشید که بهتر است هارددیسک‌هایی با توانایی چرخش 7200 دور بر دقیقه و حداقل 8 مگابایت حافظه Cache به Enclosureهای USB 3.0 متصل شوند. چرا که هارددیسک‌های ضعیف‌تر، علی‌رغم اتصال از طریق پورت USB 3.0 نمی‌توانند یک تفاوت جدی ایجاد کنند. علت این اتفاق درست مشابه چیزی است که پیش از این توضیح دادیم. اگر هارددیسک به عنوان عضوی کند در زنجیره انتقال اطلاعات ظاهر شود، نمی‌تواند از پهنای باند واقعی پورت‌های USB 3.0 استفاده کند و به همین دلیل اتصال این چنین هارددیسکی به یک Enclosure فایده زیادی ندارد.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران

 

٭ جزيره كاوش ٭ نرم افزار و آموزش های کاربردی ٭...
ما را در سایت ٭ جزيره كاوش ٭ نرم افزار و آموزش های کاربردی ٭ دنبال می کنید

برچسب : USB 3,0, نویسنده : admin kavosh777 بازدید : 589 تاريخ : 27 مرداد 1392 ساعت: 14:28

نظر سنجی

بازديد كنندگان محترم نظر شما در مورد اين وبلاگ چيست ؟

خبرنامه