نكاتي براي خريد كارت گرافيك

ساخت وبلاگ

نكاتي براي خريد كارت گرافيك

انتخاب کارت گرافیک در اکثر موارد انتخابی سخت و ریسک پذیر بوده مگر اینکه شما اطلاعات کافی از GPU داشته باشید.GPU مخفف Graphics processing units هست مثل CPU که هر سال به سال  و  ماه به ماه  مدل جدیدتری از آنها عرضه می شود و همین عرضه مدل های جدید است که شما را در خرید کارت گرافیک به شک یا اشتباه میندازد. اگر شما اطلاعات کافی نداشته باشید ممکن است مبلغ هنگفتی بابت گرافیکی بدهید که از نظر تکنولوژی منسوخ شده است.

در این مقاله ما به شما 8 نکته برای خرید کارت گرافیک میگويیم که میتواند کمک بسيار خوبی برای خرید گرافیک باشد.

حافظه رم همه چیز نیست!

شما برای اجرای بازی های  در رزلویشن های بالا نیاز به حافظه رم بالایی دارید. کارت هاي گرافیک خوب  اغلب دارای حافظه رم بالایی هستند. دلیل آن هم تکنولوژی واقع در GPU است که نیاز به مقدار حافظه رم کافی دارد. به هر صورت سازندگان کارت های گرافیک میدانند که یك خریدار تازه کار ناشی فقط به مقدار حافظه رم توجه میکند و آن را معيار اصلی برای مقایسه کارت های گرافیک میداند! پس همین تازه کارها دلیل اصلی تولید کارت های گرافیک با حافظه رم بالا ولی قیمت بسیار نازل هستند.(نمونه آن همین 6200 که حتی 512MB هم دارد!!) تقریبا همه این کارت ها دارای performance یا کارایی بسیار پایین و بی ارزشی هستند . به این مثال توجه کنید :

داشتن حافظه رم 512 مگ برای مدل Radeon x1300 کمکی به آن نمی کند تا از مدل 256 مگ x1600 بهتر عمل کند. البته لازم به ذکر است که مقدار حافظه رم ، مشخصه مهمی برای خرید کارت گرافیک است.تا کنون 4 نوع حافظه رم تولید شده DDR,DDR2,DDR3,DDR4  واضح است که هرچه مدل بالاتر باشد بهتر است . در حال حاضر فقط ATI DDR4 تولید میکند پس به جای نگاه کردن به حافظه رم بهتراست به نوع حافظه دقت کنید.در مورد اهمیت این حافظه رم به نکته بعدی دقت کنید.

 اطلاعاتی در مورد GPU

حافظه رم مهم است ولی نه به انداز GPU. مشخصه اصلی برای انتخاب یك کارت گرافیک خوب همین GPU است. وقتی که شما بین مدل های مختلف کارت های گرافیک جستجو می کنید مهمترین مشخصه برای قدرت و کارایی کارت گرافیک همان چیپ ست کوچک بنام GPU است.

در حال حاضر بهترین مدل های GPU توسط شرکت های Nvidia و ATI عرضه میشوند.ولی خرید یك کارت فقط با توجه به اینکه مدل GPU آن توسط شرکت Nvidia GeForce یا ATI Radeon است کافی نیست. شما علاوه بر این باید به مدل های GPU که توسط شرکت های Nvidia و ATI عرضه شده اند نیز دقت کنید. مدل های خوب GPU با قیمت حداقل 130 هزار تومان (entry-level 2400XT,8500 GT) تا 750 هزار تومان (high-end) با نام های مختلف .هر چه شماره کارت بالاتر باشد قدرت بیشتری دارد ولی شما باید به نام جلوی کارت نیز دقت کنید GT, GS, GTS, GTX, XT, XTX.

این نام ها اطلاعات مهم و اساسی به شما از قبیل مقدار Shader و Core Speed می دهند. برای مثال گرافیک 6800 Ultra به مراتب بسیار پرقدرت تراز 7300 GS است.برای مقایسه بین مدل ها میتوانید از Readme بازی ها استفاده کنید.

Shaders

Shader یا سایه زن که اول نمونه آن را در کارت های سری Nvidia MX TI و ATI 8500 مشاهده کردیم یك مشخصه بسیار مهم برای انتخاب کارت گرافیک است. تا کنون Shader 4 آخرین مدل بوده که در سری Nvidia G8 و ATI 2000 وجود دارد.هر مدل از این Shader دارای مقدار vertex و pixel است که بسته به نوع GPU و نوع Shader مقادیر مخلتفی دارند.ممکن است این مقادیر در یك مدل Shader 3 نسبت به مدل Shader 4 بیشتر باشد ولی اگر آینده نگر هستید توجه نکنید و حتما Shader 4 را خریداری کنید. دلیل آن هم ورود DX10 و VISTA است که در نکته بعدی بیشتر در مورد آن توضیح می دهیم .

Windows VISTA Direct3D 10

با ورورد VISTA که DX10 را به همراه خود آورد تحولی عظیم در گرافیک بازی ها بوجود آمد.DX10 با فناوری های خود از قبیل Shader 4 به سازندگان بازی اجازه میدهد تا بتوانند هر چه بیشتر روی گرافیک تمرکز کنند و بازی هایی با گرافیک حیرت انگیز تولید کنند. نمونه آن همین Crysis که به زودی منتشر خواهد شد.

بهتراست برای فرق بین DX10 و DX9 از همین بازی استفاده کنیم.همانطور که میدانید در DX9 حداکثر مدل Shader 3 بود. بازی Crysis در 2 مدل DX9 و DX10 عرضه میشود که فرق زیادی بین گرافیک این 2 ورژن است. در ورژن DX9 گرافیک بازی همچنان حیرت انگیز است چون سازندگان از آخرین قابلیت های DX9 استفاده ميکنند. ولی هر چه تلاش کنند نمیتوانند گرافیک را به ورژن DX10 برسانند.

Shader 4 قابلیت تولید جسم های حجیم را داده مثل ابرها .همچین نباید از نورپردازی بسیار پرقدرت در نسبت به Shader 3 نیز غفلت کنیم. برای اینکه تفاوت این 2 سری را بهتر درک کنید حتما  نگاهی به عکس ها و تریلرهاي بازی در 2 ورژن متفاوت بيندازید.

زمان مناسب برای خرید کارت گرافیک

برای خرید کارت باید به اخبار ساخت گرافیک توجه داشته باشید.با توجه به اینکه شرکت های Nvidia و ATI هر 12 ماه تا 18 ماه یك فناوری جدید را در کارت هاي خود قرار میدهند پس بایستي بنا به همین بازه زمانی نسبت به خرید کارت اقدام کنید. متاسفانه افراد زیادی هستند که به DX10 توجهی نداشته و ندارند و همچنان سری DX9 و Shader 3 را خریداری میکنند. ولی حتما بعد از خواندن این قسمت از مقاله سخت پشیمان خواهند شد.

نیازی به خرید کارت 700 هزار تومان نیست

جدیدترین مدل کارت گرافیک یعنی 8800 ULTRA قیمتی بین 650 تا 750 هزار تومان دارد. ولی این کارت مخصوص تعداد معدوديست . شما میتوانید کارت های High End را هم پیدا کنید که قیمت بسیار ارزانتری دارند. از قبیل 8600 GTS که قیمتی حدود 200 تومان دارد. البته این کارت High end نیست ولی کارت بسیار خوبی است یا 8800GTS که حدود 350 تومان است. از مدل های Ati هم میشود به 2900 XT با قیمتی حدود 450 تومان اشاره کرد.

شما پاور کافی دارید؟

با ورود کارت های جدید متقابلا نیاز به توان و وات بیشتری برای تامین برق کارت لازم است. در صورتی که پاور کافی نداشته باشید 2 حالت بوجود مي آيد. یا سیستم بالا نمی آيد یا اینکه از تمام قدرت کارت گرافیک بهره نمیبرید.   البته ممکن است باعث خرابی کارت و سیستم هم بشود! در حال حاضر برای سیستم با گرافیک های 8500 8600 یا 2400 2600 پاور 430 وات Real یا حقیقی کافی است.برای استفاده از کارتهای High end حداقل پاور 500 تا 700 وات Real است. دقت کنید که حتما پاور Real خریداری کنید.من به شما مدل های cooler master را پیشنهاد می دهيم .

AGP و PCI Express

از زمانی که PCI E جایگزین AGP شد شرکت های سازنده فعالیت خود را روی ساخت کارت بر روی این اسلات شروع کردند و کم کم ساخت کارت برای AGP کم رنگ شد. دلیل آن هم پهنای باند بیشتر PCI E است که حدود 2 تا 4 برابر بیشتر از AGP است.البته شرکت ATI در حال حاضر کارت 2600 خود را برای AGP وارد بازار کرده که میتواند یك خبر خوب برای AGP داران باشد.ولی پيشنهاد بهتر اينست كه کل سیستم را تعويض کرده و از PCI E استفاده کنند. البته این کار بسيار گران تمام میشود.

 

نقل شده از مرجع تخصصي آموزش كامپيوتر

 

٭ جزيره كاوش ٭ نرم افزار و آموزش های کاربردی ٭...
ما را در سایت ٭ جزيره كاوش ٭ نرم افزار و آموزش های کاربردی ٭ دنبال می کنید

برچسب : خريد كارت گرافيك, نكاتي براي خريد كارت گرافيك, نویسنده : admin kavosh777 بازدید : 697 تاريخ : شنبه 17 اسفند 1392 ساعت: 2:32

نظر سنجی

بازديد كنندگان محترم نظر شما در مورد اين وبلاگ چيست ؟

خبرنامه