نکات کاربردی در مورد جستجوی گوگل

ساخت وبلاگ

آموزش هاي كاربردي > اينترنت

نکات کاربردی در مورد جستجوی گوگل

آیا پس از چند سال کار با اینترنت و بودن در فضای وب فکر می کنید در جستجوی گوگل حرفه ای هستید؟ توصیه می‌کنیم حتما این مقاله را بخوانید.

جستجو کردن محتوای مورد نیاز در موتورهای جستجو از ابتدایی ترین کارهایی است که هر کسی که سر و کارش به اینترنت افتاده باشد با آن آشنایی دارد. در میان بزرگ ترین و معروف ترین موتور جستجو، گوگل، سهم زیادی در جستجوی روزانه مردم دنیا دارد. تا جایی که "گوگل کردن" به فعل تبدیل شده و معادل جستجو کردن در اینترنت به حساب می آید.

اما به راستی چقدر با ریزه کاری های جستجو کردن آشنایی داریم؟ مثلا خود شما چقدر طول می کشد تا با جستجو، به محتوای مورد نظرتان برسید؟ اگر این زمان برای شما طولانی است با دانستن چند نکته کوچک می توانید جستجوی خود را بهبود دهید و زودتر به محتوای مورد نظرتان برسید.

• در ابتدا لازم است بگوییم که جستجوی گوگل بر مبنای کلمات کلیدی است که وارد می کنید. هر چه این کلمات دقیق تر باشند، موتور گوگل شما را زودتر به محتوای مورد نظرتان می رساند. وقتی عبارت information and communications technology را تایپ می کنید، گوگل به دنبال صفحاتی می گردد که این سه عبارت در آن وجود داشته باشد. در این حالت ترتیب برای گوگل اهمیتی ندارد.

چیزی که در بین عموم جا افتاده این است که استفاده از کلمات زیاد برای جستجو بد است. این باور درست نیست. چون استفاده از کلمات محدود هم گستره جستجوی شما را بسیار بزرگ می کند. استفاده از سه تا پنج واژه برای جستجو مناسب است.

اگر می خواهید این عبارت را دقیقا به همین ترتیب جستجو کنید کافی است آن را در کوتیشن قرار دهید.

"information and communications technology"

دقت کنید در گوگل عباراتی که میان کوتیشن قرار می گیرند نباید بیشتر از ده کلمه باشد. گوگل بیشتر از ده کلمه را نمی پذیرد.

• حالا فرض کنید می خواهید به دنبال صفحاتی بگردید که یا دارای عبارات  information  باشند یاcommunication  و یا technology. در این حالت از عملگر OR استفاده می کنیم. عملگرهای منطقی در گوگل دقیقا بر همان مبنای ریاضی کار می کنند.

Information OR communications OR technology

همچنین می توانید به جای عبارت OR از علامت مخصوص آن | (پایپ نامیده می شود) استفاده کنید.

• در جستجوهای گوگل، عبارتی مانند  to، a، the و مانند اینها دور ریخته می شود و به حساب نمی آید. اگر می خواهید این عبارت ها حتما در جستجو لحاظ شوند کافیست از علامت + استفاده کنید.

• علامت - (منفی) نیز کاربرد جالبی دارد و بسیار کارآمد است. فرض کنید به دنبال محتوایی هستید که دارای عبارت information and communications technology باشد ولی از شرکت apple در آن حرفی زده نشده باشد. برای این کار کافیست مانند نمونه زیر جستجو کنید.

“information and communications technology” – “apple”

با این کار، گوگل تمام محتواهایی که عبارت information and communications technology را دارد پیدا می کند و آنهایی که کلمه apple در آنها ذکر شده را فیلتر می کند و سپس نتایج را به شما نشان می دهد.

• ترفند دیگری که نیاز دارید، * است. فرض کنید دنبال محتوایی هستید که دقیقا نمی دانید برای جستجو کردن آن باید از چه واژه ای استفاده کنید. کافیست به جای واژه ای که نمی دانید از علامت * استفاده کنید. به مثال زیر توجه کنید.

microsoft * windows

• اگر بخواهید به دنبال عنوان های یک سایت مشخص بگردید چه می کنید؟ با تایپ کردن عبارت INTITLE  در مقابل اسم سایت، عناوین برایتان به نمایش در خواهد آمد. البته این در شرایطی است که برای صفحات آن وب‌سایت اینتایتل تعریف شده باشد.

Modares :INTITLE

• فرض کنید می خواهید دوربین دیجیتالی بخرید و محدوده قیمت برایتان اهمیت دارد. چطور جستجو می کنید؟ برای این منظور کافیست از "..." استفاده کنید. برای مثال:

Camera digital $800…1000

• اگر به دنبال موضوعی در سایت خاصی هستید، می توانید از عبارت site: در قسمت جستجو بهره ببرید. با این کار گوگل تنها صفحاتی را به عنوان نتیجه نشانتان می دهد که مربوط به سایت ذکر شده باشند.

Site:Modares.ac.ir

• همچنین اگر محقق هستید و به جستجوی دقیق احتیاج دارید، می توانید از صفحه جستجوی پیشرفته گوگل تحت عنوان   Advanced Search  و به آدرس http://www.google.com/advanced_search  مراجعه کنید.

قبل از جستجو کردن کمی روی معنای عبارت فکر کنید و بهترین کلید واژه ها برای جستجو را بیابید و استفاده کنید.

• اگر به‌دنبال نوع خاصی از فایل هستید: گوگل تنها برای محتوای HTML نیست؛ هرچیزی را كه به‌دنبال آن هستید، بنویسید سپس نوع فایل را به‌صورت Filetype:tag در آخر آن اضافه كنید.

برای مثال عبارت «filetype:doc» تنها فایل‌های سند (.doc) را به‌عنوان نتیجه برای شما برمی‌گرداند. این قابلیت جستجو از PDF، فرمت‌های مایكروسافت آفیس،SWF  و انواع بسیار بیشتری پشتیبانی می‌كند.

·         گاهی اوقات شما احساس می‌کنید که شما از بعضی نتایج مفید بی‌بهره مانده‌اید، زیرا کیورد یا کیوردهایی که شما انتخاب کرده‌اید، تنها راه بیان آنچه که به دنبالش هستید، نیستند. اپراتور مترادف گوگل کاراکتر ~ است که هر تعداد کیورد در جستجوی شما بیاید از گوگل می‌خواهد تنها معادل‌های دقیق را در نظر نگیرد، بلکه آنچه گوگل فکر می‌کند هم‌معنی و مترادف کیوردها هستند را نیز، در بر گیرد.

مثل جستجو برای: ~ape نتایجی را با کلماتی از قبیل میمون، گوریل، شانپانزه و ... (چه به صورت مفرد و چه به صورت جمع) در بر خواهد داشت که میمون یا خویشاوندان متناسب با او را در بر دارد چنانکه گویا شما جستجو کرده‌اید برای: monkey gorilla chimpanzee

گوگل به صورت الگوریتمی مترادف‌ها را می‌شناسد بنابراین شما از یافتن نتایجی از کلماتی نزدیک، که حتی گنجینه لغات شما آنها را در بر ندارد، شگفت زده خواهید شد. (مترادفات به صورت حروف ضخیم که نزدیک کلمه مورد نظر شما در صفحه نتایج است، نشان داده می‌شوند. بنابراین به راحتی قابل تشخیص‌اند.)


٭ جزيره كاوش ٭ نرم افزار و آموزش های کاربردی ٭...
ما را در سایت ٭ جزيره كاوش ٭ نرم افزار و آموزش های کاربردی ٭ دنبال می کنید

برچسب : آموزش,اينترنت , نویسنده : admin kavosh777 بازدید : 634 تاريخ : جمعه 26 آبان 1391 ساعت: 0:13

نظر سنجی

بازديد كنندگان محترم نظر شما در مورد اين وبلاگ چيست ؟

خبرنامه